چیجوری پوستی جوون داشته باشیم؟

بشر از زمانای قدیم آرزو داشته بازم که پا به سن می ذاره، زیبایی و جوونی پوست خود رو حفظ کنه. سلولای پوست در جوونی پروتئینی به نام کلاژن تولید می کنن که باعث نرمی و حفظ استواری بافت پوست و بازسازی دائمی اون می شه. اما با افزایش سن، کم کم تولید کلاژن کاهش پیدا میکنه و پوست ضعیف می شه. این عامل و در کنار اون، داشتن سبک زندگی نادرست باعث سرعت دادن روند پیری پوست می شه؛ طوری که بعضی وقتا سن ظاهری افراد بیشتر از عددی که شناسنامه شون نشون می ده به نظر می رسه. در این مقاله می خوایم بگیم که چیجوری پوستی جوون داشته باشیم.

۱. شست وشوی شبونه

به گفته دکتر “Doris Day “، متخصص پوست در نیویورک سیتی، بسیار مهمه که شب، قبل از پوشیدن لباس خواب، صورت خود رو با یک پاک کننده ی مناسب بشورید. باقی ماندن آلودگی، باکتری یا مواد آرایشی روی پوست، باعث بسته شدن منافذ اون می شه. اما اگه این آلودگیا رو با یک شوینده ی مناسب از سطح پوست خود پاک کنین، مواد محافظت کننده ای که به وسیله خود پوست ترشح می شه و به عمق اون نفود می کنه باعث بهتر شدن سلامت پوست می شه. صبحا هم پوست خود رو تنها با آب ولرم بشورید. اما به یاد داشته باشین که بعد از سن چهل سالگی، به دلیل تغییرات هورمونی، پوست چربی کمتری تولید می کنه؛ پس شست وشوی بیشتر از حد ممکنه به خشکی، تغییر رنگ چهره و در آخر ایجاد چین و چروک در پوست بینجامد.

چیجوری پوستی جوون داشته باشیم؟ آموزشی

۲. محافظت در مقابل آفتاب

اگه روزانه تنها به مدت ۱۰ دقیقه بدون ضد آفتاب مناسبی که پوست شما رو از اشعهای UVA و UVB حفظ کنه در مقابل آفتاب قرار بگیرین ظرف ۱۲ هفته چین و چروکا و کک و مکا مهمون پوست شما می شن. اشعهای UVA می تونن با نفوذ به عمق پوست، به ساختار کلاژن، این کیمیای جوونیِ پوست آسیب برسانند. پس محافظت از پوست در مقابل خورشید بسیار ضروریه.

۳. مدیریت استرس

چیجوری پوستی جوون داشته باشیم؟ آموزشی

به گفته “Amy Wechsler”، متخصص پوست، روان شناس و نویسنده ی کتاب «رابطه ذهن و زیبایی» استرسای روحی و عاطفی حتی بعضی وقتا سن افراد رو پنج سال پیرتر از چیزی که واقعا هستن نشون می ده. اضطراب، میزان ترشح هورمون کورتیزول رو افزایش می ده که باعث نا آرومی و شکستن کلاژن می شه و بیشتر در کنار اون، پوست واکنشای هیستریک مثل تورم یا قرمزی نشون می ده و بعضی وقتا باعث ظهور جوش هم می شه. واسه سرکوب اثر این هورمون، مصرف غذاهای شامل آنتی اکسیدان پیشنهاد شده. موقع بروز نا آرومی، سعی کنین ۵ دقیقه نفس عمیق بکشین و از تکنیکای مدیتیشن استفاده کنین.

۴. مصرف آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدانا جدا از اینکه کاهش اثر زیان بار نا آرومیای روحی بر پوست، در رفع اثر تخریب کننده رادیکالای آزاد که باعث پیری پوست می شن هم تاثیردارن. رادیکال آزاد و سلول آسیب دیده پوست، دو روی یک سکه ان. واژه آزاد در عبارت «رادیکال آزاد» به این معناست که این مواد یک الکترون از دست دادن و واسه جبران اون خود رو به سلولای سالم که هرکدام دو الکترون دارن رسانده و با دزدیدن یک الکترون از سلول، به ساختار اون آسیب میزنن. این مراحل باعث تولید آنزیمی می شه که کلاژن رو می شکنه. اما در این بین مصرف آنتی اکسیدان، باعث خنثی شدن رادیکالای آزاد شده و دیگر هیچ یک از این اتفاقات بد در بدن ما اتفاق نمی افته. شکلای جور واجور توت، مرکبات، مارچوبه، چای سبز، اسفناج و یه سریای دیگه از سبزیجات برگ سبز، شامل آنتی اکسیدان هستن. الان در بعضی اجناس مراقبت پوست هم آنتی اکسیدان هست که استفاده از اونا هم می تونه مؤثر باشه.

۵. استفاده از کرمای شامل رتینوئید

رتینوئید از مشتقات ویتامین Aه که در تسربع بازسازی سلولای پوستی و تولید کلاژن نقش داره. در از بین بردن لکهای قهوه ای پوست هم موثره. واسه افزایش مقاومت پوست در مقابل عوامل محرک و کمک به حفظ جوونی اون اگه هر سه شب یک بار به اندازه یک نخود از کرم رتینوئید رو روی پوست صورت خود بمالید بعد از سه ماه اثر اون در بهبود چین و چروکا شما رو متعجب می کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   کتاب فکر کنین و پولدار شید؛ کتابی واسه پولدار شدن در همه ابعاد زندگی

۶. افزایش مصرف ویتامین C

چیجوری پوستی جوون داشته باشیم؟ آموزشی

یافته های مطالعه ای که در ژورنال تغذیه در آمریکا منتشر شده نشون می ده زنانی که در رژیم غذایی خود مقدار بیشتری از این ویتامین رو مصرف کردن، نسبت به زنان هم سن و سال خود پوست جوون تری دارن و از دست چین و چروکا بیشتر در امان بودن. چون ویتامین C در تشکیل کلاژن خیلی مهمه و بدون اون آمینواسیدها نمی تونن به همدیگه وصل شن و ساختار پروتئینی کلاژن رو شکل دهند. فلفل قرمز، سبزیجات دارای برگ سبز مثل کلم بروکلی، جوونها، گوجه فرنگی، مرکبات و کیوی مثل منابع غنی از ویتامین C هستن که مصرف روزانه اونا پیشنهاد می شه. در کنار این خوراکیا؛ استفاده از اجناس مراقبت پوست شامل ویتامین C هم پیشنهاد می شه.

۷. مصرف امگا ۳

غذاهایی مثل تخم کتان، ماهی قزل آلا و بادام، شامل این چربی به درد بخور هستن. امگا ۳ نرمی و استواری پوست شما رو افزایش می ده.

سعی کنین مصرف چربیای جدا شده از منابع حیوانی رو به دلیل افزایش رادیکالای آزاد در بدن کاهش بدین و روزانه بیشتر از ۱۷ گرم از اونا مصرف نکنین.

۸. کاهش مصرف شیرینیجات

چیجوری پوستی جوون داشته باشیم؟ آموزشی

دکتر”Patricia Farris” باور داره مصرف زیاد مواد قندی به دلیل افزایش قند خون و بروز پدیده گلیکاسیون (Glycation) تهدیدی واسه خوشگلیه. در گلیکاسیون، قند با پروتئینا مثل کلاژن اتصال برقرار کرده و کلاژن کارکرد خود رو از دست می ده. پس روند پیری پوست با افزایش مصرف شیرینیجات زیاد می شه.

۹. مصرف پروتئینای گیاهی

با افزایش سن، مراحل ی منوفاز روی می ده که در اون سطح استروژن کاهش پیدا میکنه؛ و چون استروژن در تشکیل کلاژن نقش لازم داره؛ چین وچروکا مهمون نخونده ی پوست ما می شن. اما خوشبختانه این کمبود استروژن رو میشه با مصرف استروژن گیاهی یا فیتواسترژن جبران کرد. نخود، سویا، لوبیا و شکلای جور واجور مغزها، گزینه خوبی واسه جبران این کمبود به نظر می رسن. اگه بشه کرمای شامل فیتواستروژن رو هم در کنار اون مصرف کرد که چه بهتر.

۱۰. ورزش منظم روزانه

در فواید ورزش کردن واسه سلامتی سخن بسیاره. ورزش کردن میزان جذب اکسیژن و مواد غذایی لازم تولید کلاژن رو افزایش می ده و تحقیقات فهمیدن که زنانی که به طور منظم ورزش می کنن پوست محکم تر و جوون تری نسبت به هم سن و سال هاشون دارن.

۱۱. ترک سیگار

چیجوری پوستی جوون داشته باشیم؟ آموزشی

MMPS یا «متالو پروتئین ماتریکس»، آنزیمیه که پس ی سیگار کشیدن در بدن تولید می شه و به جنگ کلاژن پوست میره. پس سیگاریای عزیز اگه سودای داشتن پوستی جوون رو در سر می پرورانند به عنوان قدم اول باید سیگار کشیدن رو ترک کنن.

۱۲. از کرم لایه بردار استفاده کنین

چیجوری پوستی جوون داشته باشیم؟ آموزشی

گلیکو اسید و لاکتیک اسید موجود در این کرما آلودگیای چسبیده به سطح خارجی پوست رو حل کرده و سلولای مرده رو پاک می کنن. این کار به مراحل ی طبیعی تجدید کلاژن کمک می کنه و باعث می شه پوست سالم تر و جوون تر به نظر برسه.

۱۳. ایجاد تنوع در اجناس مراقبت پوست

طبق گفته یک دکتر متخصص پوست، استفاده ی درازمدت از یک محصول خاص کم کم اثر اونو روی پوست کمتر می کنه. پس بهتره هر ۶ تا ۱۲ ماه یک بار، تغییری در اجناس مراقبت پوست خود بسازین. مثلا می تونین کرمای شامل آلفا هیدروکسی اسید رو جانشین کرم رتینوئید کنین و تغییری در روند جوون سازی پوست خود بسازین.

۱۴. ماساژ

ماساژ روزانه پوست صورت باعث تحریک لنفا و هم روشن شدن پوست می شه. جدا از اینکه اون به تولید بیشتر کلاژن هم کمک می کنه.

منبع : www.prevention.com www.mirror.co.uk

دسته‌ها: آموزشی